2012. február 23., csütörtök

Menyasszonyi ruha választás 4. - vásárlás és rendelés külföldről

Már nagyon sokat meséltem Nektek mindarról, amit a menyasszonyi ruha kiválasztásával kapcsolatban tapasztaltam az elmúlt két évben. Most jön az a rész, amit én a választásnál előnyben részesítettem, vagyis a vásárlás.

Miért érdemes megvenni a menyasszonyi ruhánkat?
Az általánosan elfogadott nézet szerint azért, mert ez csakis a Tiéd, Te viseled először. Most nagyon anyagias leszek, de szerintem mindenekelőtt azért, mert így nem dobsz ki az ablakon akár százezreket, egyszerűen csak befekteted a pénzedet, bár hasznod nem lesz, de a kiadásod jelentősen csökkenthető. Miért? Mert eladhatod. A költségvetés csökkentésének lehetősége az amúgy is megdöbbentő esküvő szervezési árak mellett egyáltalán nem hagyható figyelmen kívül. Bevallom, engem a szalonokban mindig bosszantott, amikor azzal próbáltak eltántorítani a vásárlástól, hogy mit csinálok utána vele, milyen nehéz lesz tárolni és majd a lányom úgysem ezt szeretné felvenni... Nos, a mai világ szerintem nem így működik. Soha nem voltak illúzióim, miszerint egyszer a leendő kislányom az én menyasszonyi ruhámban áll oltár elé... sajnos valóban, helyünk sincsen tárolni... de miért is kellene? 
Eladni persze nem egyszerű az esküvői ruhánkat, de az Internet széles tárházát kínálja a hirdetési lehetőségeknek, amelyek többsége ingyenes. Tudom, hogy ez a szemléletmód még sokaktól idegen, többen húzódoznak, hogy a használt piacon vásároljanak vagy éppen eladjanak, de úgy látom, egyre nagyobb népszerűségnek örvend ez a megoldás. Kitartás kell. Legfőképpen viszont az az igazi, belülről jövő elhatározás, hogy én bizony eladom a ruhámat! Ez a Vonzás törvénye? Igen, lehet. Nekem mindig csak úgy sikerült valami holmimat eladnom, hogy kétségem sem volt afelől, hogy megveszik és tényleg meg is akartam válni tőle. Nincs ebben semmi ördöngösség! :) Hogy kinek végül mennyibe is kerül a megvásárolt ruha, az az ügyességen és a keresleten múlik.

Hol vásárolhatunk?
Ma már szinte bárhol. A korábbi bejegyzésemben írtak szerint megvehetjük a saját igényeinkre készült ruhát is. A lehetőségeknek - mint mindig - a pénztárcánk szabhat csak határt. A márkás ruhák ára 200-300 ezer Ft-nál kezdődik (közvetlenül a gyártótól és a hazai képviseletektől, szalonoktól vásárolhatjuk meg ezeket), magánszemélyektől ennél sokkal olcsóbban is hozzájuthatunk. Egyre többen importálnak menyasszonyi ruhákat külföldről alacsony áron és adják el itthon kedvező feltételekkel, számos szalon pedig minden évben tart kiárusítást a kifutó modelljeiből. A hazai lehetőségeket a külföldi oldalak szélesítik, találhatunk közöttük olyanokat, ahol menyasszonyok árusítják csodálatos ruháikat (pl.: www.recycledbride.com), olyanokat, ahol mindenfélét kapni (pl.: ebay), s olyanokra is szép számmal rálelhetünk, ahol kifejezetten a márkás ruhák másolására szakosodtak (pl.: milanoo.com).  
Akárhol is vásárolunk, valamilyen módon járjunk utána a minőségnek, mert sajnos a piac telis-tele van hitvány kivitelezésű darabokkal!
A magyar hirdetésekben kínált használt ruhákat kivétel nélkül felpróbálhatjuk, megnézhetjük élőben, nem találkoztam olyan hirdetéssel, ahol erre ne lett volna nyitott az eladó. A látatlanba történő rendelés és a külföldi vásárlás persze ennél sokkal kockázatosabb, nehezebb kontrollálni a minőséget is, s bizony a csere és a visszaküldés mind-mind plusz kiadásokkal jár, amelyet vállalnunk kell. A legrosszabb esetekben - sajnos találkoztam ilyennel is - pedig vissza sem kapjuk a pénzünket reklamáció esetén.
Amikor én egy ilyen oldalon szemeltem ki a koszorúslányaim és a saját (második) ruhámat, rákerestem, hogy a cégről és termékeikről fórumokon milyen véleményeket írtak. Ehhez minimális angol tudás szükséges. A véleményeken túl számos hasznos tanáccsal is gazdagodhattam, így ezt a módszert mindenkinek ajánlom.

Rendelés külföldről
Alapvetően három irányt kell megkülönböztetnünk:
  1. Közvetlenül a ruha készítőjétől vásárolunk
  2. Másolatot vásárolunk
  3. Használt ruhát
Beszéljünk kicsit bővebben a másodikról!
Két cégnél vásároltam, így a tapasztalataimat a náluk szerzett információk alapján tudom megosztani Veletek. Az egyik a tidebuy.com, a másik pedig a milanoo.com. Előbbin menyasszonyi ruhát, utóbbin koszorúslány (kisestélyi) ruhákat vettem.

Az én második ruhám

A választék - színek, anyagok és méretek
Mindkettő kiválasztását táblázatok  segítik, azonban jó, ha többször ellenőrizzük a méreteinket és a leírt adatokat is, hozzánk egy hajszállal kisebb ruhák érkeztek, mint amire számítottunk. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy Zsófi barátnőm vonalzóval és Word-el igyekezett meghatározni a méreteit, majd rám bízta a választást, nos, ezt semmiképpen sem tartom követendő példának...:)
Egyedi méret alapján is készítenek ruhákat, ennek azonban külön díja van (kb. 15$). A menyasszonyi ruhámat így kértem, de mivel egyedül próbáltam megállapítani a méreteimet, sajnos nem lett tökéletes. Azt hiszem, a méretvétel nem az erősségünk...:) Jó tanács: soha se próbáljátok magatokat lemérni, kérjetek segítséget és legyen hozzá megfelelő eszközötök is! :). A számítási hibámtól eltekintve egész pontos volt a méretezés. A szín kiválasztása a menyasszonyi ruhák esetében egyszerűbb kérdés: fehér, ekrü és pezsgő színből egyaránt választhatunk. A tidebuy ekrüje chiffon anyagból gyönyörű szerintem, nem fehér, de nem is észrevehetően sötét. A koszorúslány, illetve estélyi ruhák színének kiválasztása már zavarba ejthet mindenkit, mert monitoronként eltérőek ugye a színek, amelyek a skálán láthatóak, s bizony kicsiben egész más hatása lehet egy-egy árnyalatnak, mint amilyen benyomást majd a kész ruhán kelt. A koszorúslányaimmal a színválasztást úgy próbáltuk csalódás mentessé tenni, hogy kerestünk az adott oldalon minél több ruhát, ami abból az anyagból és színből készült. Tulajdonképpen a valóság minimális eltérést mutatott a képekhez képest, élőben az anyag világosabb. Vigyázat! Jó, ha tudjátok, hogy anyagonként eltérőek a színek! Egy ugyanolyan elnevezésű árnyalat egészen más például szaténból és organzából!


A szállítás
Az elkészítési idő kb. 1 hónap, a szállítási idő természetesen a desztinációtól függ, az említett két oldal mindegyike szállít Magyarországra, hivatalosan 2-8 munkanap alatt ér ide a küldemény. A tidebuy-on a "My Account" menüpontban tudod ellenőrizni, hogy éppen hol tart a szállítás. A költsége változó, mert lehet gyors és sztenderd szállítást kérni, valamint gyakran indítanak "free shipping" akciókat. A szállítási határidőt meglepően pontosan betartotta mindkét cég, sőt, talán kicsit előbb is érkeztek meg a ruhák, mint vártuk.
Itt mindenképpen meg kell említenem, hogy a csomagolás - finoman szólva - nem tökéletes, sajnos kicsi csomagokban érkeznek a ruhák, ezért vasalásra szorulnak (a chiffon anyagot könnyen ki tudtuk vasalni, de egy szatén anyagnál biztosan nem megy ennyire egyszerűen, sőt otthon szerintem lehetetlen megoldani).
A szállítási díjhoz bizony hozzá kell számolnunk a vám-, illetve adóterheket bizonyos összeghatár felett. Ennek furcsaságairól szívesen mesélek e-mailben minden érdeklődőnek, itt hosszas volna leírni. (irisz@fenylabor.hu)


A minőség
Természetesen össze sem lehet hasonlítani az eredetivel, de ennyire kedvező árnál ezt nem is várhatjuk el, azt hiszem. A ruhák többsége kínai, általában az is, amelyről mást állítanak, a cégadatokban ellenőrizhető ez többnyire.  
Összességében elfogadható, sok hazai szalon és üzlet kínálatánál semmivel sem rosszabb minőségű ruhákat kaptunk (sőt, számos hazai üzlet áll tudomásom szerint hasonló cégekkel kapcsolatban), amelyek emészthető mértékben tértek el a képen látott mintadarabtól. A menyasszonyi ruhám ekrü színű chiffon anyaga szerintem kifogásolhatatlan. A koszorúslány ruháké már kevésbé szép szövésű, de az átlagos szemlélődő számára talán mindez fel sem tűnik. Két minőségi hibát, illetve furcsaságot vettünk észre: az egyik, hogy a könnyű anyagú kisestélyik dupla szatén béléssel készültek (ennek oka megmagyarázhatatlan számomra); a másik, hogy a menyasszonyi ruhám csípő részénél túl sok anyagot varrtak be, s az alakomhoz történő tökéletes illeszkedés érdekében ki kellett belőle bontani.
Mindkét cég rendelkezik visszaküldési garanciával, azonban ezt a szolgáltatásukat nem tettem próbára, így sajnos az nem derült ki, hogy vajon reklamáció esetén is pontosan teljesítik-e a weboldalukon leírtakat.
Koszorúslány ruha még vasalatlanul (Grape színben) - a lányok vágattak le a hosszából, így kicsit rövidebb, mint az eredeti képen

Az ár-érték arány
Folyamatosan találhatóak akciós menyasszonyi és estélyi (menyecske) ruhák mindkét oldalon, ha minden igaz és hatékonyan keresgéltem, akkor most 100 $-tól vásárolhatóak esküvői ruhacsodák. Nem dönthetek senki helyett arról, hogy vállalja-e a külföldi rendelés kockázatát vagy sem, csalódhatunk és nyerhetünk egyaránt. Úgy látom azonban, hogy a replikák biztosítják az egyik legolcsóbb lehetőséget arra, hogy menyasszonyi ruhákhoz jussunk. Ez persze minőségi kompromisszumot követel részünkről, hogy mennyit, az az eredeti elvárásainkon, a kiválasztott cégen és olykor a szerencsén is múlik.

Pár szó végezetül a www.recycledbride.com-ról: én ide újra és újra visszatértem, mert csodálatos ruhákat találtam, s annak ellenére, hogy a külföldi piachoz szabott a kínálat, még így is sok-sok tényleg kiváló minőségű menyasszonyi ruhát találtam kedvező áron. A sikeresség - mint általában a használt dolgok frontján - az eladó hozzáállásán és becsületességén múlik.

Még egy apró érv a vásárlás mellett: TTD fotózás! :)  Persze ehhez inkább egy második, kényelmesebb esküvői ruhát érdemes beszereznünk, amelyet aztán nem sajnálunk, ha kicsit koszos vagy vizes lesz.
(Az enyémből csakúgy folyt a víz...és térdig fűfoltos, sajnos nem a trash the dress fotózás miatt ...hát mit mondjak, jól sikerült az ünnepség és a nyári éjszakában tökéletes táncparkettnek tűnt a kerti tó...:)


Akár kölcsönözzük, akár varratjuk vagy vásároljuk a menyasszonyi ruhánkat, mindenképpen szükségünk lesz kiegészítőkre. Készülök Nektek egy apró meglepetéssel a témával kapcsolatban, de majd meglátjátok! :)

A menyasszonyi ruha választásról szóló előző bejegyzések:

Varratás
Kölcsönzés
A választás első lépései

Mindent elmeséltem, ami érdekelt? Ha nem, kérdezz bátran!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése